Dobry sen w XXI wieku bywa problematyczny. Zaburzenia snu są aktualnie „chorobą cywilizacyjną”. Ze względu na szybkie tempo życia jakie prowadzimy większość społeczeństwa nie tylko Polskiego, ale na całym świecie cierpi na problemy ze snem. Musisz jednak pamiętać, ze sen to ważny aspekt codzienności, którego nie należy bagatelizować i spychać na dalszy plan. Wg badań każdy z nas powinien spać min 6 godzin na dobę. W ogólnym rozrachunku wychodzi na to, że przesypiamy 1/4 życia. Niektórym jednak to nie wystarcza i potrzebują więcej snu. Ważne by wsłuchać się w swój organizm i bijący w nim zegar biologiczny.

Każdy z nas jest inny i tak samo jest ze snem. Jedni potrzebują 6 godzin inni by spali nawet 12 godzin. Należy jednak pamiętać, że zbyt długie wylegiwanie się w łóżku rozleniwia organizm co ma wpływ na jego ogólną pracę. Każdy z nas ma też różny tryb spania. Jedni kładą się już o 20 ale wstają o 6 rano i są to tak zwane ranne ptaszki czy skowronki. Drudzy natomiast (w tym ja) czują sen nawet koło 1 w nocy, ale rano mogą spać i do południa. Dla mnie tryb szkolny to udręka. Wstawanie o 6 rano mnie męczy. Brak możliwości dostosowania się do swojego organizmu może skutkować potrzebą drzemki w ciągu dnia.

Czym są zaburzenia snu i kiedy jest czas na zmiany.
  1. Niechęć do spania. Problemy z zaśnięciem. Kilkugodzinne leżenie w łóżku przed zaśnięciem, kiedy organizm odmawia zaśnięcia. Poranna pobudka to udręka, ból głowy i chęć spania dalej.
  2. Zbyt krótki sen. Szybkie zaśnięcie i wczesna pobudka.
  3. Nocne pobudki, problemy z zaśnięciem po takim przebudzeniu.
  4. Lekki, niespokojny sen. Czuwanie zamiast głębokiego snu.
  5. Pobudki do toalety.

Brak snu może mieć dla nas duże skutki. Zbyt mała ilość może prowadzić do większej podatności na infekcje. Wydłużenie czasu snu podczas choroby wspomaga szybszą regenerację organizmu. Poza tym brak snu wpływa na naszą szybkość reakcji, problemy z koncentracją, zapamiętywaniem, upośledza zdolność oceny, obniża ogólną sprawność fizyczną czy zmniejsza efektywność pracy. Przez brak snu zwiększa się chęć sięgania po wysokokaloryczne jedzenie. Także częściej w ciągu dnia czujesz się głodna. Wzrost poziomu kortyzolu czyli hormonu stresu, co wpływa na… Uwaga… Zwiększenie odkładania się tkanki tłuszczowej.

Na szczęście istnieje kilka skutecznych rozwiązań na poprawę jakości snu.